En varumärkesstrategi är en plan för hur ett företag vill att människor ska uppfatta och känna kring dess varumärke. Att bygga varumärke handlar om mer än snygga logotyper och slagkraftiga slogans. Det krävs en genomtänkt strategi som styr vägen framåt. Rickard Andersson, strateg och kundansvarig på WAY, har bland annat jobbat med varumärkesfrågor för Pantamera i över 10 år. I sitt nuvarande arbete på WAY möter Rickard dagligen företag och organisationer med olika visioner för sina varumärken:
– När kunder kontaktar oss så vill de oftast ta ett steg i någon riktning. Kanske behöver man göra en positionsförflyttning eller stärka sin befintliga position på marknaden. Vi hjälper varje varumärke att hitta rätt.
Undvik vanliga fällor och trender
I dagens snabbt skiftande kommunikationslandskap är det lätt att gå vilse. Nya trender och kanaler kan kännas lockande, men utan en riktning spretar det snabbt på olika håll. Att underskatta strategiarbetet kan få kostsamma konsekvenser, menar Rickard:
– Många vill gå på handling direkt och missar då att förankra aktiviteterna i varumärket. Det leder ofta till att man får göra om, vilket kostar mer i slutändan.
Så hur gör man för att navigera rätt i en föränderlig tid och samtidigt vara relevant för målgruppen?
– Långsiktighet och genuinitet är allt mer avgörande. Det leder till en trovärdig och effektiv kommunikation som skapar förtroende hos målgruppen.
Samtidigt betonar Rickard vikten av att vara lyhörd för förändringar. Marknader och målgrupper utvecklas med tiden. För att strategin ska vara relevant måste varumärkesarbetet hållas levande.
– Det kräver mod att vara konsekvent och genuin. Våga stå fast vid den strategiska inriktningen, men var öppen för att svara till nya behov och förutsättningar, säger Rickard.
5 tips för en effektfull varumärkesstrategi
Med en väl förankrad strategi kan du ta ditt företag till nya höjder. Rickard sammanfattar sina fem bästa tips för att lyckas.
- Prioritera strategiarbetet – Avsätt tid och resurser till varumärkesstrategin. Det kommer löna sig i slutändan och leda till bättre resultat.
- Förankra internt – Involvera hela företaget i varumärkeslöftet. Det är en förutsättning att alla förstår och efterlever löftet innan det kommuniceras till målgruppen.
- Sätt målgruppen i fokus – Ha alltid målgruppen som utgångspunkt. Ta in dess perspektiv löpande för att hålla dig underrättad på vilka behov och önskemål som finns och anpassa din kommunikation efter det.
- Tänk långsiktigt – Det kan ta tid att se effekterna av varumärkesarbetet. Tänk in långsiktighet i allt du gör, var uthållig och stå fast vid den linje ni har valt för att uppnå kontinuitet och relevans.
- Våga justera – Var lyhörd för förändringar i företaget eller hos målgruppen. Märker ni att besluten börjar spreta och varumärkeslöftet är svårt att efterfölja? Då kan det vara dags att justera strategin!
Vill du lyfta ditt varumärke genom en effektfull varumärkesstrategi? Kontakta oss så visar vi vägen!