Annette Söby Her­mans­son – ny Strateg och Kun­d­an­sva­rig på WAY

Med lång erfarenhet från både byrå- och kundsidan stärker Annette vårt team med en unik kombination av analys, strategi och kreativa insikter – precis det våra kunder efterfrågar.

Datum

KATEGORI

SKRIVEN AV

GS Admin

Annette Söby Hermansson sitter leende på en grön soffa med en kopp kaffe i handen, framför en stor vit bokstav "W" på Way Communications kontor.

Vi är glada att få välkomna Annette Söby Her­mans­son till WAY i rollen som Strateg & Kun­d­an­sva­rig. Hon kommer närmast från en roll där hon ansvarat för varu­mär­kes- och kom­mu­ni­ka­tions­stra­te­gi, och har genom åren drivit både data­dri­ven tillväxt och pris­be­lön­ta kam­pan­jer.

Att bransch­tid­ning­en Resumé redan upp­märk­sam­mat värv­ning­en tycker vi förstås är extra roligt – och ett kvitto på att det här är en rekry­te­ring som märks.

Här nedan berättar Annette själv om vad som lockade med rollen, vilka lärdomar hon tar med sig – och hur hon ser på stra­tegrol­len framöver.

Vad var det som fick dig att tacka ja till WAY Com­mu­ni­ca­tion?

Det som verk­li­gen lockade mig var rollen i sig, det stra­te­gis­ka ansvaret och möj­lig­he­ten att arbeta lång­sik­tigt i uppdrag och sam­ar­be­ten. Det är där jag trivs bäst och känner att jag kan göra störst skillnad.

WAY Com­mu­ni­ca­tion har ett starkt fokus på att skapa verkligt värde för kunderna, vilket stämmer väl överens med min syn på kom­mu­ni­ka­tion. Dessutom var det extra spän­nan­de att få kliva in i ett helt nytt varu­mär­ke som WAY är. Före­ta­get har nyligen bildats genom en fusion av Get­so­ci­al och Rabadang och jag ser det som en unik möj­lig­het att få vara med och forma något från grunden.

Du har jobbat både på byrå och kundsi­dan – vilka lärdomar tar du med dig?

Att jag har varit på båda sidorna har gett mig ett brett per­spek­tiv och en djupare för­stå­el­se för vad som krävs för ett riktigt bra sam­ar­be­te.

Från byrå­si­dan har jag lärt mig att snabbt sätta mig in i olika bran­scher, hitta lös­ning­ar och att tänka kreativt under tids­press. På kundsi­dan har jag fått med mig vikten av för­ank­ring, lång­sik­tig­het och att skapa enga­ge­mang internt.

Det handlar mycket om att kunna över­sät­ta affärs­mål till kom­mu­ni­ka­tions­in­sat­ser som faktiskt fungerar och där tror jag att jag har en styrka i att kunna bygga broar mellan kundens verk­lig­het och byråns kre­a­ti­vi­tet och driv.

Vilket projekt i din karriär är du mest stolt över?

Ett projekt som jag är väldigt stolt över var när jag arbetade hos en elle­ve­ran­tör i samband med att elmark­na­den avre­gle­ra­des. Vi gick från att vara en lokal kommunal verk­sam­het till att rebranda oss som en rikstäc­kan­de aktör.

Det var en för­änd­rings­re­sa som krävde både stra­te­gisk för­flytt­ning och starkt kom­mu­ni­ka­tions­ar­be­te. Som ett mindre elbolag kunde vi agera snabbt och ta en position som upp­stic­ka­re på mark­na­den.

Vi lan­se­ra­de kam­pan­jer som visade exakt hur mycket varje kund kunde spara vid ett byte och med indi­vi­du­el­la beräk­ning­ar gjorde vi erbju­dan­det både relevant och lätt­be­grip­ligt.

Vi utveck­la­de en ny digital kund­por­tal till­sam­mans med andra aktörer, skapade en enklare och tyd­li­ga­re faktura, och lyfte fram vår kom­pe­ten­ta inhouse-kund­tjänst som en kon­kur­rens­för­del.

Det här pro­jek­tet var ett omfat­tan­de arbete mellan flera funk­tio­ner internt samt externa sam­ar­bets­part­ners. Det kom­bi­ne­ra­de strategi, kom­mu­ni­ka­tion, teknik och kundupp­le­vel­se på ett sätt som gjorde verklig skillnad – både för affären och för kunderna.

Annette Söby Hermansson i samtal med en kollega på ett modernt kontor, sittande i en grön soffa med en kaffekopp i handen – en drivkraft bakom framtidens marknadsföring hos Way Communication.

Vad ger dig energi utanför jobbet?

Utöver det själv­kla­ra att jag får energi av familj och vänner, så handlar det mycket om balansen mellan det aktiva och det stilla.

I det aktiva hämtar jag energi från upp­le­vel­ser av olika slag, gärna sådant som inspi­re­rar, över­ras­kar eller får mig att upptäcka nya per­spek­tiv. I det stilla målar jag gärna, något som ger både fokus och åter­hämt­ning.

Det är i den väx­ling­en mellan intryck och uttryck jag hittar ny kraft och båda är lika viktiga för mig.

Om du blickar framåt – hur tror du att stra­tegrol­len för­änd­ras de närmaste åren?

I dag och framöver behöver man som strateg ha en hel­hets­blick och kunna sätta saker i sam­man­hang. Man behöver förstå och röra sig mellan flera olika områden, till exempel affärs­ut­veck­ling, marknad, teknik, kundupp­le­vel­se och ibland även orga­ni­sa­tions­kul­tur eller håll­bar­het.

Tidigare kunde en strateg ofta ha ett tydligt avgrän­sat fokus – till exempel varu­mär­kes­stra­te­gi eller kom­mu­ni­ka­tions­stra­te­gi. Det handlar alltså om att rollen inte är lika ‘renodlad’ längre, utan kräver fler per­spek­tiv och tätare samspel med andra kom­pe­ten­ser.

Sam­ti­digt blir det mänsk­li­ga per­spek­ti­vet ännu vik­ti­ga­re. För även om vi har tillgång till mer data och teknik, så är det ofta nyfi­ken­het, empati och förmågan att lyssna som gör att vi faktiskt förstår vad som betyder något för män­ni­skor, för affären och för sam­man­hang­et.

Vilket råd skulle du ge företag som vill växa i osäkra tider?

Ett råd från mig är att försöka hålla kvar vid sin riktning, men absolut vara öppen för att justera vägen dit.

Det är lätt att börja tveka när omvärl­den svajar, men ofta är det just då man behöver vara lite extra tydlig, både mot sina kunder och internt.

Jag rekom­men­de­rar att göra saker enkelt. Både i erbju­dan­det och i kom­mu­ni­ka­tio­nen. Det behöver vara begrip­ligt. Och att inve­ste­ra i rela­tio­ner, både med sina kunder och med­ar­be­ta­re förstås.

Det är ofta där styrkan ligger, både när man ska klara det svåra och när man vill bygga något som håller över tid.

Annette Söby Hermansson och David Appelros, VD på Way Communication, sitter i en modern kontorsmiljö med företagets logotyp i bakgrunden.

Strategi med tydlig riktning

Rekry­te­ring­en av Annette Söby Her­mans­son är en del av en tydlig satsning på att ytter­li­ga­re stärka kopp­ling­en mellan strategi och konkret affärsnyt­ta.

David Appelros betonar vikten av att arbeta inte­gre­rat – från insikt till genom­fö­ran­de – och ser Annettes erfa­ren­het som ett starkt till­skott till det arbetet.

– Vårt mål är alltid att omsätta strategi till mätbara resultat. Annettes track-record visar att hon behärs­kar hela spannet – från idé till impact, säger David Appelros, VD på WAY.

Varmt väl­kom­men till WAY, Annette!

Intresserad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.

Annette Her­mans­son

/

Strateg & Kundansvarig

Fler nyheter

Två personer står framför en skärm och håller en presentation under ett Hyper Island-event. Personen till vänster bär mörka kläder och glasögon, medan personen till höger, klädd i ljus skjorta, pratar. Miljön är ljus med stora fönster och gardiner i bakgrunden.

Nyhet

/

25 mar

Kreativt sam­ar­be­te med Hyper Island

Alfred Appelros står på en stor scen och talar, med Way Communications logotyp i bakgrunden. En inspirerande presentation om framtidens marknadsföring.

Show the way

/

24 feb

Show the Way – En inspi­re­ran­de väg­vi­sa­re för fram­ti­dens mark­nads­fö­ring 

Rickard Andersson med står med armarna i kors i en skogsmiljö, iklädd en träningströja och pannband med logotypen 'WAY'. I bakgrunden syns stora vita bokstäver som stavar 'WAY'. Bilden illustrerar vikten av varumärkesstrategi och visuell identitet.

Kommunikation & strategi

/

12 feb

Vad är varu­mär­kes­stra­te­gi?