Att göra det svåra enkelt.

Kund

Enkla Elbo­la­get

Tjänst

Kon­cep­t­ut­veck­ling / Foto / Film / SEO / Paid Social

Datum

2024

Kvinna vid skrivbord, orange mugg i förgrund med logotyp Enkla Elbolaget

OM KUNDEN

Enkla Elbo­la­get är ett annorlun­da elbolag. Med en distinkt grafisk profil och en unik position med kundupp­le­vel­sen i centrum har bolaget nästan alltid stuckit ut. Både privat- och före­tagskun­der är välkomna till en leve­ran­tör som satt ser­vice­ni­vån i fokus. Huvud­sak­li­gen ligger fokus på elavtal, men också kring­tjäns­ter såsom ener­gi­ef­fek­ti­vi­se­ring, sol­cel­ler, ladd­box­ar m.m.

UTMA­NING­EN

Efter några år där elmark­na­den för­änd­rats dra­ma­tiskt stod Enkla Elbo­la­get inför en helt ny spelplan. Elavtal hade gått från att vara en lågin­tres­se-produkt som före­tags­led­ning­ar sällan intres­se­ra­de sig för. Till att nu istället vara en stra­te­gisk fråga på VD och sty­rel­se­ni­vå. Varu­mär­kets grund­po­si­tion kretsade kring enkelhet. Sam­ti­digt som vi inte kunde påstå för den nu högst insatta före­tagskun­den att el var just enkelt.

LÖS­NING­EN

Vårt uppdrag innebar att se över Enkla Elbo­la­gets position, erbju­dan­de och process på B2B-mark­na­den. Vi inledde med en insikts- och stra­te­gi­pro­cess för att kart­läg­ga och iden­ti­fi­e­ra utma­ning­ar samt möj­lig­he­ter. Snabbt kom insikten att pro­dukt­ut­bu­det behövde justeras, likväl som varu­mär­kes­po­si­tio­nen. Slut­sat­sen att vi måste erkänna att el är ett komplext ämne var enkel att nå.

Baserat på detta skapade vi kam­panj­kon­cep­tet “El är inte enkelt, det är därför vi är Enkla”. Allt mynnade ut i en pro­duk­tion i sam­ar­be­te med Boom Film och foto­ma­te­ri­al med Alex­an­der Hall. Mate­ri­a­let användes i kam­pan­jer på LinkedIn och Meta. Slut­li­gen utveck­la­de vi en rapport, Elmark­nads­rap­por­ten för besluts­fat­ta­re, en visuellt till­ta­lan­de rapport som användes i kam­panj­stra­te­gin.

Inte enkelt, men enkelt för­kla­rat.

Pro­jek­tet var både kreativt och utma­nan­de där vi fick möj­lig­het att arbeta med komplex kom­mu­ni­ka­tion och utveckla lös­ning­ar som både var enga­ge­ran­de, struk­tu­re­ra­de och tekniskt infor­ma­ti­va. Genom att kom­bi­ne­ra strategi, kom­mu­ni­ka­tion och kreativ pro­duk­tion lyckades vi förmedla Enkla Elbo­la­gets budskap på ett peda­go­giskt och pro­fes­sio­nellt sätt. Vi är väldigt stolta över resul­ta­tet vi har lyckats uppnå till­sam­mans.
Jens Böckman från Enkla Elbolaget
Charlotte Kardos från Enkla Elbolaget
Micke i bakgrunden på filminspelning med Enkla Elbolaget, skådespelaren framför

Intres­se­rad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varu­mär­ke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg till­sam­mans.

Annette Her­mans­son

/

Strateg & Kun­d­an­sva­rig

Fler case

Glad bagare från Urshultsbagarn

Bak­gläd­je på riktigt

Urs­hults­ba­garn

Läs mer

Med hjärtat på det rätta stället

Tech­me­di­co

Läs mer