Trygghet börjar hemma.

Kund

Läns­för­säk­ring Kro­no­berg

Tjänst

Kam­pan­jidé och film­pro­duk­tion

Datum

2025

trygghet börjar hemma LF Kronoberg

OM KUNDEN

Läns­för­säk­ring Kro­no­berg är ett lokalt kundägt för­säk­rings­bo­lag. De erbjuder för­säk­ring­ar, bank och pen­sions­tjäns­ter – alltid med ett uttalat fokus på trygghet, enkelhet och per­son­lig service. Deras styrka ligger i det lokala: kund­re­la­tio­ner byggda på närhet, för­tro­en­de och för­stå­el­se för livet i Kro­no­berg.

UTMA­NING­EN

Hemlarm är för många för­knip­pa­de med krångel, höga månads­kost­na­der och teknik som känns onödigt kom­pli­ce­rad. Sam­ti­digt domi­ne­ras mark­na­den av stora rikstäc­kan­de aktörer – långt ifrån den lokala trygghet som Läns­för­säk­ring Kro­no­berg bygger sitt varu­mär­ke på. Utma­ning­en låg i att över­bryg­ga gapet mellan för­säk­ring­ens syfte – att skydda när något händer – och kundens upplevda trygghet i vardagen.

WAY fick därför upp­dra­get att ta fram en lång­sik­tigt bärande kam­pan­jidé som kunde lansera larmen och knyta dem till varu­mär­kets lokala iden­ti­tet, och sam­ti­digt fungera som grund för den fort­sat­ta kom­mu­ni­ka­tio­nen. Utöver kon­cep­tet ansva­ra­de WAY även för att pro­du­ce­ra allt material till den initiala lan­se­rings­kam­pan­jen.

LÖS­NING­EN

WAY tog fram ett kom­mu­ni­ka­tions­kon­cept som knöt ihop Läns­för­säk­ring Kro­no­bergs kärna – lokal trygghet och handfast enkelhet – med den nya pro­dukt­ka­te­go­rin av upp­kopp­la­de hemlarm. Utgångs­punk­ten var insikten att för­säk­ring­ar är som mest vär­de­ful­la när de inte behöver användas.

Kon­cep­tet “Trygghet börjar hemma” tar avstamp i hemmet och bygger på ett visuellt uttryck som kom­bi­ne­rar värme, humor och lokal igen­kän­ning. Grunden i kon­cep­tet är en film, skapad till­sam­mans med pro­duk­tions­bo­la­get Boom, som visu­a­li­se­rar det tomma trygga kro­no­bergs­ka hemmet med en humo­ris­tisk känsla och full av detaljer som alla är typiskt Kro­no­bergs­ka – från lokala föremål till miljöer som ger hemmet karaktär och igen­kän­ning.

Ett larm från Kro­no­berg. För Kro­no­berg.

Intres­se­rad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varu­mär­ke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg till­sam­mans.

Rickard Anders­son

/

Strateg & Kun­d­an­sva­rig

Fler case

Kvinna vid skrivbord, orange mugg i förgrund med logotyp Enkla Elbolaget

Att göra det svåra enkelt

Enkla Elbo­la­get

Läs mer

Solpark fårever, bildmaterial från en kampanj för European Energy

Solpark fårever

European Energy

Läs mer