Trygghet börjar hemma.
Kund
Länsförsäkring Kronoberg
Tjänst
Kampanjidé och filmproduktion
Datum
2025
Länk

OM KUNDEN
UTMANINGEN
Hemlarm är för många förknippade med krångel, höga månadskostnader och teknik som känns onödigt komplicerad. Samtidigt domineras marknaden av stora rikstäckande aktörer – långt ifrån den lokala trygghet som Länsförsäkring Kronoberg bygger sitt varumärke på. Utmaningen låg i att överbrygga gapet mellan försäkringens syfte – att skydda när något händer – och kundens upplevda trygghet i vardagen.
WAY fick därför uppdraget att ta fram en långsiktigt bärande kampanjidé som kunde lansera larmen och knyta dem till varumärkets lokala identitet, och samtidigt fungera som grund för den fortsatta kommunikationen. Utöver konceptet ansvarade WAY även för att producera allt material till den initiala lanseringskampanjen.
LÖSNINGEN
WAY tog fram ett kommunikationskoncept som knöt ihop Länsförsäkring Kronobergs kärna – lokal trygghet och handfast enkelhet – med den nya produktkategorin av uppkopplade hemlarm. Utgångspunkten var insikten att försäkringar är som mest värdefulla när de inte behöver användas.
Konceptet “Trygghet börjar hemma” tar avstamp i hemmet och bygger på ett visuellt uttryck som kombinerar värme, humor och lokal igenkänning. Grunden i konceptet är en film, skapad tillsammans med produktionsbolaget Boom, som visualiserar det tomma trygga kronobergska hemmet med en humoristisk känsla och full av detaljer som alla är typiskt Kronobergska – från lokala föremål till miljöer som ger hemmet karaktär och igenkänning.
Ett larm från Kronoberg. För Kronoberg.

Intresserad av att veta mer?
Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.
Rickard Andersson
/
Strateg & Kundansvarig

