Att göra det svåra enkelt.

Kund

Enkla Elbolaget

Tjänst

Konceptutveckling / Foto / Film / SEO / Paid Social

Datum

2024

Kvinna vid skrivbord, orange mugg i förgrund med logotyp Enkla Elbolaget

OM KUNDEN

Enkla Elbolaget är ett annorlunda elbolag. Med en distinkt grafisk profil och en unik position med kundupplevelsen i centrum har bolaget nästan alltid stuckit ut. Både privat- och företagskunder är välkomna till en leverantör som satt servicenivån i fokus. Huvudsakligen ligger fokus på elavtal, men också kringtjänster såsom energieffektivisering, solceller, laddboxar m.m.

UTMANINGEN

Efter några år där elmarknaden förändrats dramatiskt stod Enkla Elbolaget inför en helt ny spelplan. Elavtal hade gått från att vara en lågintresse-produkt som företagsledningar sällan intresserade sig för. Till att nu istället vara en strategisk fråga på VD och styrelsenivå. Varumärkets grundposition kretsade kring enkelhet. Samtidigt som vi inte kunde påstå för den nu högst insatta företagskunden att el var just enkelt.

LÖSNINGEN

Vårt uppdrag innebar att se över Enkla Elbolagets position, erbjudande och process på B2B-marknaden. Vi inledde med en insikts- och strategiprocess för att kartlägga och identifiera utmaningar samt möjligheter. Snabbt kom insikten att produktutbudet behövde justeras, likväl som varumärkespositionen. Slutsatsen att vi måste erkänna att el är ett komplext ämne var enkel att nå.

Baserat på detta skapade vi kampanjkonceptet “El är inte enkelt, det är därför vi är Enkla”. Allt mynnade ut i en produktion i samarbete med Boom Film och fotomaterial med Alexander Hall. Materialet användes i kampanjer på LinkedIn och Meta. Slutligen utvecklade vi en rapport, Elmarknadsrapporten för beslutsfattare, en visuellt tilltalande rapport som användes i kampanjstrategin.

Inte enkelt, men enkelt förklarat.

Projektet var både kreativt och utmanande där vi fick möjlighet att arbeta med komplex kommunikation och utveckla lösningar som både var engagerande, strukturerade och tekniskt informativa. Genom att kombinera strategi, kommunikation och kreativ produktion lyckades vi förmedla Enkla Elbolagets budskap på ett pedagogiskt och professionellt sätt. Vi är väldigt stolta över resultatet vi har lyckats uppnå tillsammans.
Jens Böckman från Enkla Elbolaget
Charlotte Kardos från Enkla Elbolaget
Micke i bakgrunden på filminspelning med Enkla Elbolaget, skådespelaren framför

Intresserad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.

Alfred Appelros

/

Strateg & Delägare

Fler case

Säker Yale-installation med 3D-animation

Yale / ASSA ABLOY

Läs mer

Med hjärtat på det rätta stället

Techmedico

Läs mer