När AI mötte rock’n’roll

Från utskälld kampanj till ny standard – så blev vårt första AI-experiment startpunkten för en ny era i svensk reklam.

Datum

SKRIVEN AV

GS Admin

Exempelbilder från AI-kampanj för Sweden Rock

När Way Com­mu­ni­ca­tion, då Get­so­ci­al, skapade Sveriges första AI-gene­re­ra­de reklam­kam­panj för Sweden Rock 2023 möttes den av både ris och ros. Två år senare är AI ett själv­klart verktyg i kreativ kom­mu­ni­ka­tion – men lärdomen består: teknik kan för­stär­ka kre­a­ti­vi­te­ten, aldrig ersätta den.

I februari 2023 hände det. Vi tryckte på pub­li­ce­rings­knap­pen för något som aldrig gjorts tidigare i Sverige – en helt AI-gene­re­rad reklam­kam­panj. Kunden var Sweden Rock, och syftet var enkelt: att väcka känslor och locka publik.

Det lyckades. Kanske lite för bra.

Kam­pan­jen möttes av både nyfi­ken­het och en hel del ris. Många menade att rock ska vara äkta, och att AI inte hör hemma i något så genuint. Men för oss handlade det aldrig om att ersätta män­ni­skor. Det handlade om att hitta ett nytt sätt att berätta – och att lösa ett prak­tiskt problem.

– Vi ville skapa något som kändes levande, utan att använda verkliga modeller. AI gjorde det möjligt, berättar David Appelros, vd på Way Com­mu­ni­ca­tion.  – Jag förstår att folk rea­ge­ra­de, men vi hade gjort samma val i dag. Det var rätt verktyg för rätt uppgift.

Från pion­jä­rer till prag­ma­ti­ker

Sedan dess har mycket hänt. Get­so­ci­al, till­sam­mans med Rabadang, blev Way Com­mu­ni­ca­tion, AI har gått från expe­ri­ment till vardag – och den initiala skep­si­sen har bytts mot nyfi­ken­het.

I dag är AI inte längre ett buzzword. Det är ett verktyg bland andra, som hjälper oss att tänka snabbare, visu­a­li­se­ra idéer och skapa mer rele­van­ta uttryck. Men det är fort­fa­ran­de män­ni­skor som står för kre­a­ti­vi­te­ten.

– Vi vill inte vara ”AI-byrån”. Vi vill vara den byrå som förstår när det är rätt att använda AI, och när det inte är det. För oss är det ingen hype, det är hantverk, säger David.

Den kreativa balans­gång­en

AI är fan­tas­tiskt på att generera idéer, men inte på att känna. Den kan spotta ur sig tusen förslag, men bara män­ni­skor kan avgöra vilket som faktiskt betyder något.

– Våra kre­a­tö­rer älskar att börja med ett blankt papper. Att skapa, inte bara välja. Det är just där magin händer, säger David. – Utma­ning­en nu handlar om att hitta rätt balans – att låta AI frigöra tid och energi, men inte ersätta kre­a­ti­vi­te­ten.

Ett verktyg för mänsk­li­ga­re kom­mu­ni­ka­tion

I dag ser vi hur bran­schen har mognat. AI används i pris­be­lön­ta kam­pan­jer, i sociala medier och i pro­duk­tio­ner som tidigare skulle ha krävt enorma resurser. Men de bästa resul­ta­ten uppstår när människa och maskin arbetar till­sam­mans.

– Det handlar inte om att spara pengar, utan om att skapa bättre kom­mu­ni­ka­tion. AI ska inte göra jobbet åt oss – det ska hjälpa oss att göra jobbet bättre, säger David.

Och kanske är det just där lärdomen finns. Tekniken för­änd­ras, men syftet med kom­mu­ni­ka­tion är detsamma: att beröra, väcka nyfi­ken­het och skapa mening.

– När jag ser tillbaka på den första AI-kam­pan­jen känner jag mest stolthet. Någon måste alltid vara först. Och ibland kräver det att man står i skott­lin­jen en stund innan alla andra ser möj­lig­he­ter­na, säger David med ett leende.

Läs mer i Resumé och deras artikel Från kri­tik­storm till ”vilket verktyg som helst” – så ser bran­schen på AI i dag

Intresserad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.

David Appelros

/

VD & Delägare

Fler nyheter

Besökare minglar i en lounge under ASSA ABLOYs ‘Boosta i Kosta’; två blå uniformerade kartongfigurer i förgrunden och programskärmar i bakgrunden.
/

26 sep

Boosta i Kosta – ASSA ABLOY samlade bran­schen i Glas­ri­ket

Erik Modig föreläser på Show The Way 2025

Show the way

/

16 jun

Show The Way – Så vinner du kampen om uppmärk­samheten med Erik Modig 

Annette Söby Hermansson sitter leende på en grön soffa med en kopp kaffe i handen, framför en stor vit bokstav "W" på Way Communications kontor.

Nyhet

/

14 maj

Annette Söby Her­mans­son – ny Strateg och Kun­d­an­sva­rig på WAY