Kreativt sam­ar­be­te med Hyper Island

Hyper Island utmanade sina studenter och vi på Way Communication ställde upp som case.

Datum

KATEGORI

SKRIVEN AV

GS Admin

Två personer står framför en skärm och håller en presentation under ett Hyper Island-event. Personen till vänster bär mörka kläder och glasögon, medan personen till höger, klädd i ljus skjorta, pratar. Miljön är ljus med stora fönster och gardiner i bakgrunden.

När Hyper Island flyttade sin verk­sam­het till Karls­hamn öppnades nya möj­lig­he­ter för sam­ar­be­te mellan utbild­ning­en och det lokala närings­li­vet. Vi på Way Com­mu­ni­ca­tion såg direkt poten­ti­a­len i att bidra till stu­den­ter­nas utveck­ling och sam­ti­digt få en inblick i hur nästa gene­ra­tions kre­a­tö­rer arbetar.

Som en del av utbild­ning­en fick stu­den­ter­na på Hyper Islands program Motion Designer och Business Deve­lo­per en utmaning: att på bara 72 timmar skapa en ani­ma­tion som fångar ett varu­mär­kes iden­ti­tet. Vi på Way Com­mu­ni­ca­tion ställde upp som case och fun­ge­ra­de som en riktig kund, där stu­den­ter­na fick tolka våra behov och leverera en skarp lösning.

Ett impo­ne­ran­de resultat på kort tid

Under inten­si­va arbets­da­gar fick stu­den­ter­na möj­lig­het att ana­ly­se­ra, skapa och pitcha sina idéer på ett sätt som speglar arbets­li­vet. För oss på Way Com­mu­ni­ca­tion var det inspi­re­ran­de att se hur snabbt de kunde ta sig an upp­gif­ten och leverera kreativa och genom­tänk­ta lös­ning­ar.

– Vi på Way Com­mu­ni­ca­tion är otroligt glada över att få vara en del av Hyper Islands utbild­ning och att få sam­ar­be­ta med nästa gene­ra­tions kre­a­tö­rer! Stu­den­ter­na tog sig an en tuff utmaning och vi är djupt impo­ne­ra­de av deras arbete. Det är inspi­re­ran­de att se deras kre­a­ti­vi­tet och enga­ge­mang i skarpt läge, säger David Appelros, VD och delägare på Way Com­mu­ni­ca­tion.

Stu­den­ter­nas bidrag

Här pre­sen­te­rar vi de ani­ma­tio­ner som skapades av Hyper Islands stu­den­ter som en del av sam­ar­be­tet med Way Com­mu­ni­ca­tion. Varje bidrag är ett unikt uttryck av vår visuella iden­ti­tet och kom­mu­ni­ka­tion, där stu­den­ter­na har tolkat våra kärn­vär­den genom kreativ design och rörelse. Utforska deras arbete och ta del av deras tankar bakom kon­cep­ten!

Dynamic Design: WAY’s Core Prin­ciples in Motion

Av: Nati Gora, Totte Tahari och Victor Kuronen

Vår ani­ma­tions­de­sign är inspi­re­rad av WAYs färgsche­ma och stilrena, moderna logotyp, med fokus på tyd­lig­het, pro­fes­sio­na­lism och pro­blem­lös­ning. Den dyna­mis­ka ani­ma­tio­nen inne­hål­ler expan­de­ran­de block, pus­sel­bi­tar som flyttas och en boll i rörelse – alla sym­bo­li­se­rar WAY Com­mu­ni­ca­tions kärn­vär­den. Den slutliga över­gång­en till “WAY”-logotypen repre­sen­te­rar byråns förmåga att skapa tyd­lig­het, fokus och flex­i­bi­li­tet för sina kunder, vilket lämnar ett bestå­en­de intryck.

The Way To …

Av: Tommy Möl­ler­stedt och Moa Wes­ter­holm

Idén var att använda en av de mest bety­del­se­ful­la sym­bo­ler­na från WAYs logotyp – punkten – som huvud­ka­rak­tär i den visuella fram­ställ­ning­en. Genom att låta den växa i storlek och skifta mellan WAYs olika färger, för­stärks inte bara orden som visas inom den, utan även deras bety­del­se för före­ta­get och dess kunder.

WAY Com­mu­ni­ca­tion and the Motion Design Identity

Av: Stefan Haric och Martin Gum­mes­son

En ani­ma­tion för WAY Com­mu­ni­ca­tion där vi använde “PONG” som en metafor för idéer som bollas fram och tillbaka.

Same concept, two inter­pre­ta­tions.

Av: Yazan Naser och Rebecca Wegerstedt

Två ani­ma­tio­ner skapades för att repre­sen­te­ra WAY Com­mu­ni­ca­tions kärn­vär­den. Den första använde vek­torgra­fik för att sömlöst övergå mellan och illu­stre­ra de fyra utveck­la­de idéerna. Den andra tog en mer kreativ väg och tolkade dessa idéer på ett lekfullt och enga­ge­ran­de sätt.

I slutän­dan hade vi väldigt roligt när vi arbetade till­sam­mans med WAY för att skapa dessa ani­ma­tio­ner.

Sam­ar­be­te mellan Hyper Island och närings­liv

Att få möj­lig­he­ten att arbeta nära Hyper Island och deras stu­den­ter ger oss en vär­de­full inblick i fram­ti­dens talanger och kreativa pro­ces­ser. Genom den här typen av sam­ar­be­ten knyts starkare band mellan utbild­ning och närings­liv, vilket gynnar både företag och stu­den­ter.

Vi ser fram emot att fort­sät­ta vår relation med Hyper Island och att få vara en del av Karls­hamns växande kreativa scen. Detta är bara början på ett spän­nan­de sam­ar­be­te!

Intresserad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.

David Appelros

/

VD & Delägare

Fler nyheter

Besökare minglar i en lounge under ASSA ABLOYs ‘Boosta i Kosta’; två blå uniformerade kartongfigurer i förgrunden och programskärmar i bakgrunden.
/

26 sep

Boosta i Kosta – ASSA ABLOY samlade bran­schen i Glas­ri­ket

Annette Söby Hermansson sitter leende på en grön soffa med en kopp kaffe i handen, framför en stor vit bokstav "W" på Way Communications kontor.

Nyhet

/

14 maj

Annette Söby Her­mans­son – ny Strateg och Kun­d­an­sva­rig på WAY

Alfred Appelros står på en stor scen och talar, med Way Communications logotyp i bakgrunden. En inspirerande presentation om framtidens marknadsföring.

Show the way

/

24 feb

Show the Way – En inspi­re­ran­de väg­vi­sa­re för fram­ti­dens mark­nads­fö­ring