Så bidrog vi till cykelvett i Blekinge.
OM KUNDEN
Länsförsäkringar Blekinge ville i samband med skolstarten och kontorsåtergången påminna länets cyklister om grundläggande säkerhetsregler för att förebygga skador i trafiken. Målet var att öka medvetenheten kring säkerhetsrutiner efter sommaren, när många kanske lagt trafiksäkerhet på hyllan.
UTMANINGEN
En kampanj för cykelsäkerhet kan lätt förmedlas som självklar, men Länsförsäkringar Blekinge ville nå ut på ett sätt som engagerade. För att skapa genomslag behövde budskapen vara både allvarliga och humoristiska, särskilt för att få cyklisterna att stanna upp och ta till sig vikten av att kolla hjälm, däck, bromsar och ringklocka inför hösten.
LÖSNINGEN
Vi skapade en serie korta filmer för sociala medier som ur ett humoristiskt men seriöst perspektiv lyfte de viktigaste säkerhetsfrågorna för cyklister. Genom en varm och lättsam ton i text och copy samt kreativa visuals och manus, fångades Blekingebornas uppmärksamhet och bidrog till att förstärka länets cykelvett och etikett. Kampanjen omfattade manus, filmproduktion, copy och annonsering i sociala medier för maximal räckvidd.
Resultat.
Kampanjen togs emot över förväntan av Blekingeborna och genererade de högsta andelarna thruplays (antal tittare som såg klart hela filmen) av alla Länsförsäkringar Blekinges videokampanjer. Totalt nådde filmerna 11 416 personer och visades 48 499 gånger, med 20 625 fullständiga visningar och över 28 331 visningar på minst 3 sekunder. Kampanjen fick därmed stort genomslag och visade att många tog till sig budskapet om att cykla säkert.
No results found.