Bak­gläd­je på riktigt.

Kund

Urs­hults­ba­garn

Tjänst

Strategi, Web­b­ut­veck­ling, Digital annon­se­ring, Sociala medier, För­pack­nings­desing

Datum

2023 — 2025

Glad bagare från Urshultsbagarn

OM KUNDEN

Urs­hults­ba­garn är ett anrikt leve­rans­ba­ge­ri med rötterna i Småland, grundat 1903. Med en stark lokal för­ank­ring och en passion för hant­verks­mäs­sigt bakade bröd och bakverk har de genom åren blivit en upp­skat­tad del av regi­o­nens mat­kul­tur.

UTMA­NING­EN

Urs­hults­ba­garn stod inför utma­ning­en att moder­ni­se­ra sitt varu­mär­ke och stärka sin digitala närvaro för att attra­he­ra en bredare målgrupp. Trots en trogen kundbas behövde de hitta sätt att dif­fe­ren­ti­e­ra sig i en kon­kur­rens­ut­satt bransch och säker­stäl­la lång­sik­tig tillväxt.

LÖS­NING­EN

Genom en stra­te­gisk varu­mär­kes­platt­form, en ny och använ­dar­vän­lig webb­plats samt en riktad annon­se­rings­stra­te­gi på digitala kanaler, skapade vi en tydlig och enhetlig kom­mu­ni­ka­tion. Sociala medier blev en nyc­kel­kom­po­nent där sto­ry­tel­ling och enga­ge­ran­de innehåll bidrog till ökad syn­lig­het och kundin­ter­ak­tion. Även butiks­ma­te­ri­al och för­pack­nings­de­sign upp­da­te­ra­des för att spegla det nya varu­mär­kes­ut­tryc­ket.

Varu­mär­kes­platt­form
Ett grund­ligt arbete med att defi­ni­e­ra kärn­vär­den och vision lade grunden för all kom­mu­ni­ka­tion.

Ny kom­mu­ni­ka­tiv inrikt­ning och hemsida
En varu­mär­kes­an­pas­sad och använ­dar­vän­lig webb­plats lan­se­ra­des som en central del av den digitala stra­te­gin.

Annon­se­rings­stra­te­gi
En “always on”-modell kom­bi­ne­ra­des med fyra större kam­pan­jer för utvalda pro­dukt­grup­per.

Sociala medier-strategi
Närvaron på Facebook och Instagram ökades markant med kon­ti­nu­er­ligt innehåll som stärker rela­tio­nen till mål­grup­pen.

Butiks­ma­te­ri­al och för­pack­nings­de­sign
För­bätt­ra­de butiks­ma­te­ri­al och en ny design av för­pack­ning­ar­na speglade den nya varu­mär­kes­i­den­ti­te­ten.

Ny förpackningsdesign för bröd
skissbild på brödpåsar för urshultsbagarn

Tra­di­tion och framtid.

Urs­hults­ba­garn har genom stra­te­giskt kom­mu­ni­ka­tions­ar­be­te stärkt sin position som ett modernt och sam­ti­digt tra­di­tio­nellt bageri. Med en tydlig varu­mär­kes­i­den­ti­tet och en ökad digital närvaro har de inte bara nått nya kunder, utan även stärkt rela­tio­nen med befint­li­ga.
 
Tack vare en hel­hets­stra­te­gi med genom­tänk­ta insatser inom strategi, webb, annon­se­ring och sociala medier har Urs­hults­ba­garn skapat för­ut­sätt­ning­ar för lång­sik­tig och hållbar tillväxt.

Intres­se­rad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varu­mär­ke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg till­sam­mans.

Rickard Anders­son

/

Strateg & Kun­d­an­sva­rig

Fler case

Kvinna vid skrivbord, orange mugg i förgrund med logotyp Enkla Elbolaget

Att göra det svåra enkelt

Enkla Elbo­la­get

Läs mer

Klättringen, en illustrations som visar skolidén för Raoul Wallenbergskolan

En animerad resa genom skol­gång­en

Raoul Wal­len­berg­sko­lan

Läs mer