Att mark­nads­fö­ra
något som inte syns.

Kund

Mid­sum­mer

Tjänst

Kon­cep­t­ut­veck­ling / Film / Per­for­man­ce mar­ke­ting

Datum

OM KUNDEN

Mid­sum­mer till­ver­kar inno­va­ti­va och diskreta sol­cells­tak som är så väl inte­gre­ra­de i takets design att de knappt syns. Denna unika egenskap (USP) skiljer Mid­sum­mers produkt från tra­di­tio­nel­la, synliga sol­pa­ne­ler och till­ta­lar kunder som vär­de­sät­ter estetik, håll­bar­het och funk­tio­na­li­tet.

UTMA­NING­EN

Hur mark­nads­för man en produkt vars stora fördel är just att den knappt syns? Mid­sum­mer behövde en kampanj som inte bara skulle få folk att lägga märke till deras osynliga sol­cells­tak, utan även att förstå att det finns este­tis­ka och subtila alter­na­tiv till tra­di­tio­nel­la, klumpiga sol­pa­ne­ler. Målet var att bygga varu­mär­kes­kän­ne­dom på ett sätt som har­mo­ni­se­rar med pro­duk­tens diskreta och eleganta egen­ska­per.

LÖS­NING­EN

Vi skapade ett varu­mär­kes­byg­gan­de koncept för Mid­sum­mer som inklu­de­ra­de en reklam­bä­ran­de film, spe­ci­a­lan­pas­sad för digitala kanaler. Efter en workshop till­sam­mans med Mid­sum­mer valdes tre koncept ut, och fokus lades på den idé som bäst illu­stre­ra­de pro­duk­tens diskreta karaktär. Resultat. blev en film som utspelar sig i ett vil­la­kvar­ter där estetik och håll­bar­het står i centrum. Filmen lyfter fram en kamou­fle­rad karaktär, målad i body­paint för att smälta in i bak­grun­den, vilket visu­a­li­se­rar hur diskreta Mid­sum­mers sol­cells­tak verk­li­gen är.

Resultat.

Mid­sum­mer kamou­flage blev en humo­ris­tisk och visuellt till­ta­lan­de kampanj som på ett enkelt men kraft­fullt sätt kom­mu­ni­ce­rar pro­duk­tens USP. Filmen fångar upp­märk­sam­het och under­stry­ker att de diskreta sol­cellsta­ken varken kom­pro­mis­sar med estetik eller funktion. Kam­pan­jen blev en snackis och lockade tittarna att vilja se mer, med en knorr som gjorde Mid­sum­mers sol­cells­tak min­nesvär­da.

Intres­se­rad av att veta mer?

Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varu­mär­ke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg till­sam­mans.

Rickard Anders­son

/

Strateg & Kun­d­an­sva­rig

Fler case

Kvinna vid skrivbord, orange mugg i förgrund med logotyp Enkla Elbolaget

Att göra det svåra enkelt

Enkla Elbo­la­get

Läs mer

Glad bagare från Urshultsbagarn

Bak­gläd­je på riktigt

Urs­hults­ba­garn

Läs mer