Att marknadsföra något som inte syns.
Kund
Midsummer
Tjänst
Konceptutveckling / Film / Performance marketing
Datum
Länk

OM KUNDEN
Midsummer tillverkar innovativa och diskreta solcellstak som är så väl integrerade i takets design att de knappt syns. Denna unika egenskap (USP) skiljer Midsummers produkt från traditionella, synliga solpaneler och tilltalar kunder som värdesätter estetik, hållbarhet och funktionalitet.
UTMANINGEN
Hur marknadsför man en produkt vars stora fördel är just att den knappt syns? Midsummer behövde en kampanj som inte bara skulle få folk att lägga märke till deras osynliga solcellstak, utan även att förstå att det finns estetiska och subtila alternativ till traditionella, klumpiga solpaneler. Målet var att bygga varumärkeskännedom på ett sätt som harmoniserar med produktens diskreta och eleganta egenskaper.
LÖSNINGEN
Vi skapade ett varumärkesbyggande koncept för Midsummer som inkluderade en reklambärande film, specialanpassad för digitala kanaler. Efter en workshop tillsammans med Midsummer valdes tre koncept ut, och fokus lades på den idé som bäst illustrerade produktens diskreta karaktär. Resultat. blev en film som utspelar sig i ett villakvarter där estetik och hållbarhet står i centrum. Filmen lyfter fram en kamouflerad karaktär, målad i bodypaint för att smälta in i bakgrunden, vilket visualiserar hur diskreta Midsummers solcellstak verkligen är.
Resultat.
Midsummer kamouflage blev en humoristisk och visuellt tilltalande kampanj som på ett enkelt men kraftfullt sätt kommunicerar produktens USP. Filmen fångar uppmärksamhet och understryker att de diskreta solcellstaken varken kompromissar med estetik eller funktion. Kampanjen blev en snackis och lockade tittarna att vilja se mer, med en knorr som gjorde Midsummers solcellstak minnesvärda.

Intresserad av att veta mer?
Hör av dig till oss för att prata om hur vi kan hjälpa ditt varumärke att växa. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta nästa steg tillsammans.
Rickard Andersson
/
Strateg & Kundansvarig